رژیم غذایی پارینه سنگی یا Paleo

رژیم غذایی پارینه سنگی رژیمی به تقلید ازاجداد ما است این رژیم براساس غذاهایی است که  کارشناسان عقیده دارند شباهت زیادی  به رژیم غذایی افراد غارنشین دارد.

 نظریه ای که در مورد این رژیم وجود دارد، به این موضوع اشاره می کند که مواد غذایی برای انسان غارنشین همان غذاهایی است که بدن انسان به آن نیاز داشته است و برای آن نوع از تغذیه آفریده شده است.

رژیم غذایی Paleoچیست؟

 رژیم غذایی پارینه سنگی به دو گروه از مواد غذایی داخلی  وخارجی طبقه بندی می شود.غذاهایی که غذاهای داخلی هستند شامل: غذاهای حیوانی و قبل از ابداع  کشاورزی می باشند مانند: گوشت، ماهی، صدف، تخم مرغ، آجیل های درختی، سبزیجات، انواع غده های ریشه ای، میوه جات ، انواع توت و قارچ ها و غذاهای خارجی یا غذاهای دوران  نوسنگی که حاصل کشاورزی اولیه و اهلی کردن حیوانات هستند. یکی از دلایل پیروی از این نوع رژیم غذایی بازگشت به ریشه های خود و غذا خوردن سالم تر است . طرفداران این رژیم استدلال می کنند که ژنوم انسان با این رژیم غذایی برای مدت 40 هزار سال پایدار  بوده است و برخی از بیماریهایی که در دنیای غرب هم اکنون شایع است به انتخاب نوع غذاهای انسان مربوط می باشد.

رژیم پارینه سنگی و دیابت

این رژیم غذایی رژیمی نسبتاً کم کربوهیدرات است و بنابراین درمیان افراد مبتلا به دیابت طرفدارانی  دارد از آنجائیکه مواد غذایی این رژیم دارای GIپایئینی هستند بنابراین تقاضای انسولین از پانکراس پایین تر می باشد و مقدار داروی مورد نیاز برای کنترل قندخون کاهش می یابد.

 افرادیکه قصد انتخاب این رژیم غذایی را دارند، حتماً باید با کارشناس تغذیه و پزشک دیابت خود  در مورد مناسب بودن این نوع رژیم غذایی مشورت کنند زیرا ممکن است  فرم معتدل تری از این رژیم غذایی به آنها  پیشنهاد شود.

منبع: www.diabetes.co.uk/diet/paleolithic-diet.html